شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

“غلاء الأسعار” يذبح الطلاب المغتربين

“غلاء الأسعار” يذبح الطلاب المغتربين
يواجه الطلبة المغتربون بكافة المحافظات مشكلة غلاء الأسعار، في ظل تردي المستوي المعيشي للمواطنين، وعدم توفير الحكومة فرص العمل المتاحة.

يواجه الطلبة المغتربون بكل المحافظات مشكلة غلاء الأسعار، في ظل تردي المستوي المعيشي للمواطنين، وعدم توفير الحكومة فرص العمل المتاحة.

واشتكى كثير من الطلاب من غلاء أسعار السلع، وانتشرت حالة من الغضب والسخط بين الطلاب، وسط تجاهل تام من الحكومة وغياب المسؤولين.

وأكد بعض الطلبة عدم تمكنهم من تأجير شقق سكنية؛ بسبب الارتفاع الباهظ في غلاء إيجار هذه الشقق، وأنهم يقومون بالسفر كل يوم، سواء بالقطارات أو سيارات الأجرة.

وفي حوار لشبكة “رصد” مع عينة من الطلبة المغتربين، قال محمود إبراهيم: “احنا تعبنا من غلاء الأسعار بننزل نشتري كيلوا الطماطم بـ4 جنيهات، وكيلو البصل بـ4 جنيهات، وكيلو الرز بـ7 جنيهات، طب هنشتري لحمة إزاي؟!”.

وقال إسماعيل عبدالحميد: “أنا والدي مدرس ومرتبه على قده والحكومة بتخصم من مرتبه كمان وبيصرف على إخواتي طب هيديني ازاي فلوس تكفيني في الغلاء دا”.

وأضاف أحمد سمير: “أنا وزمايلي واخدين شقه ضيقه جدا ومفهاش أي إمكانيات كويسة وإيجارها 1100 طب نعمل إيه أكتر من كدا عشان نلاقي شقه رخيصة”.

وقال بعض الطلبة: إن غلاء الأسعار يأتي في السلع الأساسية التي تستخدم كل يوم كالطماطم والبصل 4 جنيهات للكيلو لكل منها، وزجاجة الزيت بعشرة جنيهات، والأرز 7 جنيهات للكيلو، والدجاج 22 جنيها للكيلو.



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023